09- Nieuwe plannen

20 juli 2019 - Graissessac, Frankrijk

Deze keer even geen uitgebreide blog over mijn ervaringen bij de verschillende Workaway adressen in de buurt van Granada, en Zuidoost Frankrijk. Ook ga ik niet uitgebreid stilstaan bij mijn bezoek aan vriendin in Valencia en bezoek aan mijn ouders in Argeles-sur-Mer. Wat dan wel?

Ik wil graag wat delen. En dat is, dat ik als solo-reiziger op verschillende fora online erg leuke lieve, inspirerende mensen ontmoet. Ik voel me als reiziger niet of nauwelijks alleen en dat was best waar ik aan het begin van mijn reis een beetje tegenop zag. Want ik weet helaas wat eenzaamheid betekent, zowel binnen een relatie als ook tijdens mijn vrijgezellenbestaan. Mijn laatste jaar op Schiermonnikoog heb ik gelukkig de schade helemaal in weten te halen. Ik heb me erg welkom en gezien gevoeld en ben iedereen die dat gevoel in mij heeft aangewakkerd enorm dankbaar. Het heeft me zoveel vertrouwen gegeven dat ik met grote zin aan mijn reis ben begonnen. Dat ik de Camino heb gelopen was één van mijn grote dromen en nog (bijna) dagelijks haal ik herinneringen op, heb ik contact met mensen die ik tijdens deze wandeling heb ontmoet of vertel ik over mijn ervaringen.

Maar ik heb nóg een droom die ik binnenkort ga verwezenlijken…En dat is het aanschaffen van mijn eigen camper. Een Tiny House dus eigenlijk. (mensen die mij kennen weten dat ik hier al jaren over praat en fantaseer). De afgelopen maanden veel met OV gereisd en te gast geweest bij bijzondere mensen, hoewel ik er intens van geniet is het hebben van een eigen mobiel plekje toch ook wel een sterk verlangen.

Waar komt dat vandaan? Als klein meisje van 4 jaar oud wilde ik al een zigeunermeisje zijn. Tijdens mijn 3-jarige Post-HBO opleiding bij Phoenix (voor mij vooral Personal Development) zette ik eens op een rijtje dat ik inmiddels in 26 huizen heb gewoond en dat dat toch eigenlijk al verdacht veel op een nomadenbestaan lijkt. In plaats van me er vervelend over te voelen heb ik toen bedacht dat ik dat misschien wel nog wat meer zou willen leven. Ik ben knopen door gaan hakken, heb mijn appartement goed weten te verkopen et voilá…ik ben op reis gegaan.

Daarmee beantwoord ik waarschijnlijk meteen de vraag die veel mensen mij niet durven te stellen: “Waar dóe je dat toch allemaal van?”. Van mijn overwaarde dus! Ik had ook een ander huis kunnen kopen en daar een nieuwe keuken of badkamer in kunnen zetten. Het geld op de bank zetten “voor later” sprak me niet aan, want ik wil NU leven. En ik heb geen tel spijt van de keuzes die ik heb gemaakt! Ik leef heel zuinig, heb een maandbudget met mezelf afgesproken en daar kan ik tot nu toe nog telkens onder blijven. Want hoe langer ik kan reizen hoe liever het me is.

Komende maanden staan volledig in het teken van het aanvullen van mijn reservepot. Naast het vrijwilligerswerk dat ik nu doe tegen kost en inwoning en uiteraard mijn freelance werkzaamheden voor o.a. VVV Schiermonnikoog, ga ik ook weer zorgen dat ik mijn reserves aan ga vullen. Daar kan ik nu nog niet al te veel over zeggen, maar ik heb inmiddels dusdanig veel vertrouwen in mezelf en in de mensheid dat dat wel goed gaat komen. Gister postte ik mijn plannen op één van de vrouwen fora en meteen kreeg ik uit verschillende hoeken aanbiedingen om langs te komen, werd er aangeboden om met mijn camper in Portugal, Spanje en Frankrijk te komen staan in ruil voor mijn verhalen en/of een helpende hand. Ook werd er ingegaan op mijn uitnodiging om een tijdje met me mee te reizen. Zo delen we naast de benzinekosten ook gezelschap en inspiratie.

Ik ga in augustus even een tijdje naar Nederland om mijn familie te helpen met verhuizen, mijn zoon Tim eindelijk weer te zien, natuurlijk lieve vrienden bezoeken en last but not least: Op camperjacht!

Komende winter dus zelf achter het stuur….